MOZAIK Integrált Ügyviteli Rendszer

Egy Windows alapú, kliens-szerver felépítésű integrált ügyviteli rendszer, mellyel nagy adatmennyiség kezelése és tárolása is gond nélkül megoldható. A mai kor igényeit tartalmilag, formailag és biztonsági szempontból is kielégíti, emellett könnyen tanulható és kezelhető, költségtakarékos. A rendszer logikai felépítése nagyon hasonlít az előd, azaz a DOS alapú Komplex ügyviteli rendszerünkre, mely évek óta sikeresen működik.

A programrendszer az 1992-ben életbe lépett, többször módosított új számviteli törvény előírásai szerint készült. Teljeskörű, integrált ügyviteli rendszer, melyben nagy szerepet kapnak az automatizmusok, hogy a felhasználó minél kevesebb munkával a legtöbb információt és segítséget kapja. Paraméterezhetősége lehetővé teszi, hogy "testreszabott" rendszerré váljon a program. Nagyvállalatok, kis cégek egyaránt jól használhatják. A főkönyvi könyvelési rendszer a hozzá kapcsolódó analitikus nyilvántartásokkal együtt biztosítja a vezetői döntésekhez, az éves beszámolóhoz, adóbevallásokhoz, statisztikai jelentésekhez szükséges adatokat.

Főbb jellemzők:

  • nagy adatbiztonság
  • könnyen tanulható és kezelhető, gyors
  • minden lista először a képernyőre, majd igény esetén a nyomtatóra kerül
  • a bizonylatokat csak egyszer kell kézbe venni, azután az adatok megfelelő helyre kerüléséről a Mozaik rendszer gondoskodik (automatikus feladások)
  • a rögzítés sorrendje bármilyen, abbahagyható illetve folytatható
  • több év adatai között egyetlen dátumállítással váltva dolgozhatunk
  • az egyes modulok önállóan egyedi gépen vagy helyi hálózatban is működtethetők

 

A MOZAIK Integrált Ügyviteli Rendszer nyitóképe:

Ajánlott minimális számítógép-konfiguráció:
Windows 7 / 8.1 / 10 / 2003 / 2008 / 2012-es operációs rendszer
Szerver: Pentium 2.2 GHz processzor, 1 GB memória, 50 GB szabad háttértároló-kapacitás, internet-elérés
Munkaállomás: Pentium kategóriájú számítógép, 512 MB memória, 1 GB szabad háttértároló-kapacitás

Munkabér


A program alkalmas különféle jogviszonyok formájában foglalkoztatott dolgozók juttatásainak elszámolására. A rendszerrel havidíjas, órabéres, és teljesítménybéres munkavállalók bérének számfejtése is végezhető.

Dolgozók munkaügyi és személyzeti adatainak nyilvántartása:

  • személyi adatlapok
  • szabadságolási adatok, szabadság-nyilvántartás
  • a jogviszony keletkezésére és minőségére vonatkozó adatok
  • az átlagbér számításhoz szükséges adatok
  • több mint 60 féle személyzeti és munkaügyi adat

A jogszabály-változások könnyű követhetőségét és az újonnan megjelenő jövedelmi formák gyors bevezetését rugalmasan módosítható és bővíthető jogcím adatbázisok biztosítják:

  • A juttatás jogcímek a különböző járandósági formákat és azok tulajdonságait,
  • a levonás jogcímek a nem kötelező levonások különböző formáit tartalmazzák
  • jogcímes összesítő kérhető különböző feltételek szerint

Főbb jellemzők:

  • juttatások, levonások előjegyezhetők
  • bérszabályzat teljesítménybéres elszámoláshoz
  • göngyölített SZJA-előleg és egészségügyi hozzájárulás számítás
  • bérkarton
  • kilépés esetén adatlap, munkáltatói igazolás, igazolás a járulékokról,stb.
  • belépés esetén előző munkahely adatlapjának felvitele
  • más kifizetőtől származó jövedelmek figyelembe vétele (másodállás, táppénz,..)
  • járulék-nyilvántartó lap, NYENYI lap
  • maximum járulékalap és járulék figyelése
  • fizetési jegyzék nyomtatása és címletezés
  • főkönyvi feladás (automatikus kontírozás, TB és munkaadói járulék, EÜ és szakképzési hj. feladása)

A program automatikusan tudja számfejteni a:

  • százalékos jellegű és naparányos bértételeket
  • túlóradíjat és pótlékokat
  • délutáni, illetve éjszakai pótlékot (műszakpótlék)
  • szabadságra, fizetett ünnepre és betegszabadságra járó keresetet
  • SZJA előleget és a figyelembe vehető adókedvezményeket
  • nyugdíjjárulékot, magán-nyugdíjpénztári tagdíjat, egészségbiztosítási járulékot, munkavállalói járulékot és a szakszervezeti tagdíjat
  • egészségügyi hozzájárulást (tételes és százalékos)
  • levonási tételeknél ellenőrzi az 50 %-os, a 33 %-os illetve a kifizetendőig levonható értékhatárokat
  • figyeli és automatikusan csökkenti a dolgozói tartozások összegét, amelyet az utolsó részlettörlesztés után meg is szüntet
  • fizetések pénzintézethez történő átutalása nyomtatott vagy floppy lemezes formában

Paraméterezhető többek között a:

  • Tb járulék
  • Munkavállalói járulék
  • Munkaadói járulék
  • Szakképzési hozzájárulás mértéke is

Pénzügy és folyószámla


A rendszer alapvető feladata a gazdálkodó egységek folyószámla könyvelésének ellátása, az ahhoz kapcsolódó pénzügyi műveletek folyamatos, naprakész elvégzésével. Adatokat szolgáltat a likviditási helyzet értékeléséhez.
A rendszer a főkönyvi könyvelési rendszerrel szoros kapcsolatban van, a számlák kiegyenlítése a főkönyvön illetve a banki vagy pénztári modulban történik. Ha az ügyfél vevő és szállító is, nem kell két folyószámlát nyitni, egy is elegendő.

Jellemzők:

  • teljeskörű partnertörzs - kezelés (vevők, szállítók)
  • számlák nyilvántartása
  • export/import számlák kezelése
  • folyószámla kivonat összesített vagy részletes
  • folyószámla kivonat forintban vagy devizában
  • idősoros tételes folyószámla forgalom
  • idősoros számla napló
  • esedékes számlák listája
  • tartozások, kintlevőségek
  • paraméterekben változtatható ÁFA kulcsok !
  • havi és éves szintű tételes kulcsonkénti ÁFA nyilvántartás
  • átutalási megbízások nyomtatása
  • egyenlegközlő levél
  • fizetési felszólítás
  • automatikus késedelmi kamatszámítás ( a változó kamatlábnak megfelelően,szakaszosan )
  • naprakész pénzügyi információk a folyószámlákról
  • automatikus feladás a főkönyvi rendszernek
  • automatikus zárás-nyitás a rendezetlen tételek alapján

Rendelés


A modul használatához szükséges a készlet vagy a jövedéki-készlet és a számlázás modul megléte is!

A modul legfontosabb feladata: a megrendelések felvétele, a megrendelések visszaigazolása, igény szerint árajánlat készítése, a megrendelések teljesítésének figyelése. A felvett megrendelések és az elmaradt teljesítések alapján a modul napra pontosan képes előre kiszámítani a szükséges készletek mennyiségét, melyet táblázatos formában vagy grafikonon tud megjeleníteni. Ezen előrejelzés alapján a beszerzéshez, szükséges idő és a gyártókapacitás figyelembe vételével gondoskodhatunk arról, hogy minden termék raktáron legyen a kiszállítási határidő előtt. Ha a megrendelést a kívánt határidőre nem tudjuk teljesíteni, dönthetünk úgy is, hogy a megrendelést csak egy későbbi időpontra vállaljuk és így igazoljuk vissza.

A felvett megrendelések szolgálnak a számlázás, illetve a szállítólevelek kiállításának alapjául:

  1. A készlet vagy a számlázás modulban az ügyfél kiválasztása után a program megnézi, hogy van-e teljesítetlen megrendelése a vevőnek, és azt felajánlja kiszállításhoz.
  2. A megrendelés modulban lehetőségünk van adott napi kiszállításhoz kapcsolódó tömeges számla- vagy szállítólevél-előállításra.

Főbb jellemzők és funkciók:

  • Cikkek és szolgáltatások adatainak felvétele.
  • Vevők adatainak karbantartása.
  • Megrendelések felvétele, visszaigazolása.
  • A megrendelések alapvetően lehetnek folyamatos vagy egyszeri teljesítésűek.
  • Lehetnek még vegyesek (a folyamatos megrendelés egyszeri módosításokkal korrigálva).
  • Folyamatos teljesítésnél a gyakoriság lehet: minden nap, minden munkanap, a hét adott napjai, stb.
  • Az eladási ár a megrendelés felvételekor rögzíthető, más esetben a teljesítéskor érvényes árak az irányadók.
  • A teljesített megrendelés nem törölhető, és csak korlátozottan módosítható.
  • Szállítólevél kiállítása (automatikusan bekerül a készletmodulba, az adott cikkek készlete csökken)
  • Számlázás (a számla bekerül a pénzügyi és folyószámla modulba, az adott cikkek készlete csökken)
  • A rendelésállomány lekérdezése adott időszakra, napi bontásban. Ez szűkíthető egy raktárra, egy cikkcsoportra, akár egy cikkre vagy szolgáltatásra, egy vevőre is.
  • Adott napi teljesítésekhez kapcsolódó megrendelések listája ügyfelenként. (kiszállítások tervezése)
  • zárás, automatikus nyitás előző évi teljesítetlen megrendelések alapján

Számlázás


A program alapvető feladata a számlák kiállítása és lekönyvelése a folyószámla rendszerbe. A program teljes mértékben megfelel a gépi számlázásra vonatkozó jogszabályi előírásoknak.

A számlázó program a MOZAIK ügyviteli rendszer része, de önállóan is használható. Ha önállóan használjuk, akkor számlázás közben nem kell kontírozni, egyébként ajánlott. Ha a főkönyvi, pénzügyi és folyószámla modul mellett működik, akkor a folyószámla rendszer részét képezi, azaz, ugyanazt az ügyféltörzset és ugyanazokat a beállításokat használja. Az elkészített számlákat közvetlenül a folyószámla rendszerbe rakja le. Listái is teljesen azonosak, és azonos eredményt produkálnak, mint a folyószámla rendszerben.

Főbb jellemzők:

  • automatikus zárás, nyitás az előző év alapján
  • teljes körű vevőtörzs kezelés
  • az elkészített számlák nyilvántartása
  • többféle számlasorozat + exportszámlák kiállítása
  • paraméterezhető ÁFA kulcsok !
  • VTSZ, SZJ számok, gyakran használt tételek letárolása későbbi gyors felhasználás céljából
  • a mennyiség és az egységár beírásánál 4 tizedes lehetőség
  • idősoros számlanapló
  • havi és éves szintű tételes kulcsonkénti ÁFA nyilvántartás
  • mennyiségi kigyűjtés különféle szűrőfeltételek alapján
  • idősoros tételes folyószámla forgalom *
  • folyószámla kivonat összesített vagy részletes *
  • folyószámla kivonat forintban vagy devizában *
  • egyenlegközlő levél *

A *-gal jelölt funkciók csak abban az esetben használhatók, ha a számlázás a MOZAIK ügyviteli rendszer részeként üzemel.

Tevékenység-elemző


Az új számviteli törvény nem teszi kötelezővé a 6-7-es számlaosztály használatát a főkönyvön, a cégre bízza, miként értékeli saját tevékenységeit. A MicroFox Kft, élve az adott lehetőséggel, egy merőben új rendszert ajánl azoknak a cégeknek, melyek egyszerűbbé, könnyebbé akarják tenni könyvvitelüket, belső információs rendszerüket.

Ebben az alrendszerben kell meghatározni azt, hogy milyen tevékenységek vannak illetve lesznek az adott cégnél. Minden tevékenységnek egy maximum 9 karakteres azonosítót kell adni, mellyel később az alrendszerek hivatkozhatnak rá.

Az általános költségeket mi általános tevékenységeknek nevezzük, ugyanis bevételük is lehet (pl. kapott kamat). Az általánosoknak kiemelt szerepük van, mert a számítógép ezek eredményét felosztja a tevékenységek között egy előre meghatározható (paraméter) vetítési alap szerint.

A belső szolgáltató (segédüzemi) és a termék-előállító tevékenységek külön-külön, de csoportosítva is értékelhetőek. Két tevékenység közti belső szolgáltatást ill. termékátadást nem könyveljük a főkönyvön, hogy a költséghalmozódást elkerüljük az 5-ös számlaosztályban, ezért ezt belső bizonylatok formájában rögzítjük a tevékenység-értékelő alrendszerben. A belső bizonylatok forgalma az egyik tevékenységnél bevételként, a másiknál költségként van figyelembe véve.

A tevékenység-értékelő alrendszer a főkönyv adataiból dolgozik. A főkönyvre közvetlen könyveléssel és az analitikák (pénzügy, készlet, bér, eszköz, segédüzem) automatikus feladásával kerülnek be az adatok.

Az alrendszerek az 5-ös, a 8-as és a 9-es számlaosztályba való könyvelés esetén megkövetelik, hogy jelöljük meg azt a tevékenységet, amelyiknek a költségéről, ráfordításáról illetve árbevételéről van szó. Csak olyan tevékenységet fogadnak el, melyet előzőleg felvettünk a tevékenység-elemző alrendszerben.

Egyéb jellemzők:

  • a tevékenység értékelője tartalmazza a költségeket nemenként, a ráfordításokat és az árbevételeket a 8-as és a 9-es számlaosztály szerinti bontásban. Ha a készletadatok is rendelkezésre állnak, akkor tartalmazza az adott tevékenység által előállított termékek önköltség-számítását is.
  • minden értékelő laphoz külön részletező készíthető
  • az egyes tevékenységek csoportosíthatók önelszámoló egységekbe, és az önelszámoló egységek értékelhetők
  • a tevékenység-értékelők összevonásával eredmény-kimutatás készíthető
  • több tevékenység összehasonlító értékelése táblázatos formában
  • automatikus zárás és nyitás előző év alapján

Főkönyv


A program a Mozaik rendszer központi modulja, amely a különböző alrendszerek feladásait fogadja, és ugyanakkor önállóan is működtethető, amennyiben nincs kapcsolódó gépesített analitika. A könyvelést folyamatosan lehet végezni, nem kell megvárni az előző időszak lezárását. Még az előző év végleges zárása előtt elkezdhető a tárgyévi forgalom könyvelése.

Amennyiben nincs külön pénztári és banki modul, a főkönyvön rögzítendő az összes pénzforgalom, beleértve a számlák kiegyenlítését is.

Jellemzők:

  • számlatükör, amely a felhasználó igényei szerint bővíthető, szűkíthető
  • naplórendszerű főkönyvi könyvelés
  • gazdasági eseményekhez kapcsolt kontírozási minták
  • valutapénztár, devizaszámlák kezelése
  • árfolyamkülönbözet számítása
  • a könyvelt adatok alapján a következő kimutatások készíthetők:
  • idősoros tételes számlalap
  • bizonylati naplo
  • napi bank, pénztár jelentés
  • pénztárbizonylat nyomtatása
  • főkönyvi kivonat mérlegsoronkénti összesítéssel
  • számlaosztály-összesítő
  • számlatükör nyomtatása
  • év végi automatikus zárás, nyitás előző év alapján

Mérleg


A program feladata, hogy a főkönyv adatai alapján elkészítse a cég eredmény-kimutatását, mérlegét és cash-flow kimutatását, azaz "egy gombnyomásra" értékelje a céget.

A helyes értékeléshez lennie kell egy komplett főkönyvi adatbázisnak, amely már tartalmazza az analitikus feladásokat, és a megadott időpontra le van zárva. A paramétereknél meg kell adnunk a társasági adókulcsot (%), és a cég statisztikai azonosító száma mellett néhány főkönyvi számlaszámot. Ha speciális a cégünk számlatükre, akkor be kell állítanunk az eredmény-kimutatás, a mérlegkészítés és a cash-flow vezérlését is.

Egy megadott időpontra vonatkozóan évközi beszámoló is készíthető, nem csak év végi.

Először
az eredmény-kimutatás készül el, amely összköltség eljáráson alapszik. Az egész évi könyvelésünk is meg kell, hogy feleljen ennek az elvnek. Tehát az 59-es átvezetési számlákra év közben nem könyvelhetünk, a 8-as számlaosztály elejét nem használhatjuk, csak 86-tól lefelé, kivéve a 814-es ELÁBÉ és a 815-ös továbbszámlázott szolgáltatások számlákat. Ha mégis van könyvelés a 8-as számlaosztály elején, az eredmény-kimutatás akkor is elkészül.

Másodszor
a cash-flow kimutatást csinálja meg a program, utoljára a mérleget.

Ha a mérleg az év utolsó napjával készül el, akkor lehetőségünk van arra is, hogy lekönyveltessük az átvezetéseket. Ez a következőképpen valósul meg: a program lekönyveli a társasági adót, az 5-ös számlák egyenlegeit átvezeti az 59-esre, majd a 8-asba, azután a 8-as és 9-es számlák egyenlegeit a 493-as számlával szemben kivezeti, és az eredményt pedig a 419- mérleg szerinti eredmény számlára lekönyveli. Ekkor készül még egy ezer forintra kerekített főkönyvi kivonat is a mérleg alátámasztására.

Az ezer forintra kerekített eredmény-kimutatás, mérleg és cash-flow -ban a negatív összegű követelések át vannak vezetve a kötelezettségekbe, és a negatív összegű kötelezettségek a követelésekbe adónemenként.

Készül még:

  • részletezés az eredmény-kimutatáshoz, a mérleghez és a cash-flow-hoz is.
  • nyers eredmény-kimutatás, mérleg és cash-flow. Ez nincs kerekítve, fillérre pontos, és még nincsenek a negatív összegű
  • követelések áttéve a kötelezettségekbe, és a negatív összegű kötelezettségek a követelésekbe.
  • ezer forintra kerekített eredmény, mérleg és cash-flow, ahol az előző évi adatok is szerepelnek összehasonlításként.

Készlet


Az alrendszer az anyagok, az egy éven belül elhasználódó eszközök, állatok, félkész és késztermékek, göngyölegek, valamint áruk analitikus nyilvántartását végzi. Kereskedelmi cégek igényeihez igazítva, a készletmozgással egyidejűleg készíthető átadás-átvételi bizonylat, szállítólevél vagy számla.
Alkalmas egy vagy több raktár adatainak elkülönített kezelésére. Beállítható, hogy cégszinten illetve egy raktáron belül átmenetileg megengedhető-e a negatív készlet vagy sem.

Készletcsoportonként (főkönyvi számlánként) választható értékelési eljárások:

  • Átlagos beszerzési ár
  • FIFO-elv szerinti beszerzési ár
  • Elszámoló ár vagy önköltséges ár

Főbb jellemzők:

  • cikktörzs karbantartása
  • állományváltozások mozgásonkénti könyvelése (a felhasználó által definiálható mozgásnemek)
  • számlázás ( a számla bekerül a pénzügyi alrendszerbe ! )
  • főkönyvi feladás elkészítése (automatikus kontírozás)
  • feladás a belső termékátadásokról a tevékenység-elemzőbe
  • készletkivonatok raktári, vállalati szinten nyilvántartási áron
  • árjegyzék nyomtatása
  • bizonylati napló
  • mozgásnemenkénti összesítő
  • készletforgalmi kimutatások ügyfelenként, költséghelyenként
  • leltárjegy, leltárív készítés, leltározás támogatása
  • minimális készletszint figyelése, megrendelési útmutató
  • elfekvő készletek kimutatása
  • zárás, automatikus nyitás előző év alapján

Befektetett eszközök


A programmal a tárgyi eszközök mellett nyilvántarthatók az immateriális javak és a befektetett pénzügyi eszközök is. Lehetőség van az egyedi vagy csoportos nyilvántartásra.

Minden eszközhöz rendelhető egy szabadon kitölthető lap, melyen a tartozékok, megjegyzés, alaprajz, egyedi adatok, stb. tárolhatók. Az értékcsökkenés számítását a program automatikusan végzi a törzsadatoknál beállított módon és mértékkel, ameddig az eszköz nettó értéke a beállított maradványértékig csökken. A program kezeli a terven felüli értékcsökkenést és annak visszaírását, kezeli a piaci értéket és számítja az értékhelyesbítést is. A fejlesztési alapból történt beruházások adótörvény szerinti speciális értékcsökkenési leírását is követi.

A program a következő fontosabb funkciókat tartalmazza:

  • a rendszerhez szükséges alap és kiegészítő információkat, mint törzsadatokat
  • az állományváltozások könyvelését mozgásnemenként (növekedések, csökkenések)
  • az értékcsökkenés automatikus számítását napra pontosan a következő elszámolási módok szerint:
  • lináris
  • degresszív
  • abszolut összegű
  • a tárgyi eszközök munkahelyenkénti, dolgozónkénti nyilvántartását
  • az adótörvény szerint figyelembe vehető és a ténylegesen elszámolt értékcsökkenés különbözetének számítását (adóalap növelő és csökkentő összegek)
  • az eszközök kivonatát (darab, bruttó érték, elsz.écs., terven felüli écs., nettó érték)
  • az eszközök kartonját a tételes forgalommal
  • az eszközök telephely illetve fellelhetőség szerinti kivonatát, leltárívét
  • az elszámolt értékcsökkenési listát leírási módonként
  • a bizonylati naplót
  • a főkönyvi feladás automatikus elkészítését (változások + értékhelyesbítés)
  • automatikus év végi zárást és nyitást előző év alapján

Előírások


A programmal különböző folyamatos teljesítésű szerződéseket készíthetünk, illetve az elkészült szerződéseket tarthatjuk karban.

Jellemzők:

  • teljes körű partnertörzs - kezelés (vevők, szállítók, belföldi, uniós, 3. országbeli)
  • teljes körű szolgáltatástörzs - kezelés
  • számlázás ( a számla bekerül a pénzügyi alrendszerbe ! )
  • többféle eladási ártípus definiálható, ezen kívül az ügyfelekhez kötött százalékos engedmény, illetve speciális ár beállítása is lehetséges
  • árjegyzék nyomtatása
  • szerződések szerkesztése (szerződés megjelenése is)
  • idősoros tételes folyószámla forgalom
  • fizetési felszólítás
  • szerződések listája
  • számlázatlan szerződések listája