Egy Windows alapú, kliens-szerver felépítésű integrált ügyviteli rendszer, mellyel nagy adatmennyiség kezelése és tárolása is gond nélkül megoldható. A mai kor igényeit tartalmilag, formailag és biztonsági szempontból is kielégíti, emellett könnyen tanulható és kezelhető, költségtakarékos. A rendszer logikai felépítése nagyon hasonlít az előd, azaz a DOS alapú Komplex ügyviteli rendszerünkre, mely évek óta sikeresen működik.
A programrendszer az 1992-ben életbe lépett, többször módosított új számviteli törvény előírásai szerint készült. Teljeskörű, integrált ügyviteli rendszer, melyben nagy szerepet kapnak az automatizmusok, hogy a felhasználó minél kevesebb munkával a legtöbb információt és segítséget kapja. Paraméterezhetősége lehetővé teszi, hogy "testreszabott" rendszerré váljon a program. Nagyvállalatok, kis cégek egyaránt jól használhatják. A főkönyvi könyvelési rendszer a hozzá kapcsolódó analitikus nyilvántartásokkal együtt biztosítja a vezetői döntésekhez, az éves beszámolóhoz, adóbevallásokhoz, statisztikai jelentésekhez szükséges adatokat.
Főbb jellemzők:
A MOZAIK Integrált Ügyviteli Rendszer nyitóképe:
A program alkalmas különféle jogviszonyok formájában foglalkoztatott dolgozók juttatásainak elszámolására. A rendszerrel havidíjas, órabéres, és teljesítménybéres munkavállalók bérének számfejtése is végezhető.
Dolgozók munkaügyi és személyzeti adatainak nyilvántartása:
A jogszabály-változások könnyű követhetőségét és az újonnan megjelenő jövedelmi formák gyors bevezetését rugalmasan módosítható és bővíthető jogcím adatbázisok biztosítják:
Főbb jellemzők:
A program automatikusan tudja számfejteni a:
Paraméterezhető többek között a:
A rendszer alapvető feladata a gazdálkodó egységek folyószámla könyvelésének ellátása, az ahhoz kapcsolódó pénzügyi műveletek folyamatos, naprakész elvégzésével. Adatokat szolgáltat a likviditási helyzet értékeléséhez.
A rendszer a főkönyvi könyvelési rendszerrel szoros kapcsolatban van, a számlák kiegyenlítése a főkönyvön illetve a banki vagy pénztári modulban történik. Ha az ügyfél vevő és szállító is, nem kell két folyószámlát nyitni, egy is elegendő.
Jellemzők:
A modul legfontosabb feladata: a megrendelések felvétele, a megrendelések visszaigazolása, igény szerint árajánlat készítése, a megrendelések teljesítésének figyelése. A felvett megrendelések és az elmaradt teljesítések alapján a modul napra pontosan képes előre kiszámítani a szükséges készletek mennyiségét, melyet táblázatos formában vagy grafikonon tud megjeleníteni. Ezen előrejelzés alapján a beszerzéshez, szükséges idő és a gyártókapacitás figyelembe vételével gondoskodhatunk arról, hogy minden termék raktáron legyen a kiszállítási határidő előtt. Ha a megrendelést a kívánt határidőre nem tudjuk teljesíteni, dönthetünk úgy is, hogy a megrendelést csak egy későbbi időpontra vállaljuk és így igazoljuk vissza.
A felvett megrendelések szolgálnak a számlázás, illetve a szállítólevelek kiállításának alapjául:
Főbb jellemzők és funkciók:
A program alapvető feladata a számlák kiállítása és lekönyvelése a folyószámla rendszerbe. A program teljes mértékben megfelel a gépi számlázásra vonatkozó jogszabályi előírásoknak.
A számlázó program a MOZAIK ügyviteli rendszer része, de önállóan is használható. Ha önállóan használjuk, akkor számlázás közben nem kell kontírozni, egyébként ajánlott. Ha a főkönyvi, pénzügyi és folyószámla modul mellett működik, akkor a folyószámla rendszer részét képezi, azaz, ugyanazt az ügyféltörzset és ugyanazokat a beállításokat használja. Az elkészített számlákat közvetlenül a folyószámla rendszerbe rakja le. Listái is teljesen azonosak, és azonos eredményt produkálnak, mint a folyószámla rendszerben.
Főbb jellemzők:
A *-gal jelölt funkciók csak abban az esetben használhatók, ha a számlázás a MOZAIK ügyviteli rendszer részeként üzemel.
Az új számviteli törvény nem teszi kötelezővé a 6-7-es számlaosztály használatát a főkönyvön, a cégre bízza, miként értékeli saját tevékenységeit. A MicroFox Kft, élve az adott lehetőséggel, egy merőben új rendszert ajánl azoknak a cégeknek, melyek egyszerűbbé, könnyebbé akarják tenni könyvvitelüket, belső információs rendszerüket.
Ebben az alrendszerben kell meghatározni azt, hogy milyen tevékenységek vannak illetve lesznek az adott cégnél. Minden tevékenységnek egy maximum 9 karakteres azonosítót kell adni, mellyel később az alrendszerek hivatkozhatnak rá.
Az általános költségeket mi általános tevékenységeknek nevezzük, ugyanis bevételük is lehet (pl. kapott kamat). Az általánosoknak kiemelt szerepük van, mert a számítógép ezek eredményét felosztja a tevékenységek között egy előre meghatározható (paraméter) vetítési alap szerint.
A belső szolgáltató (segédüzemi) és a termék-előállító tevékenységek külön-külön, de csoportosítva is értékelhetőek. Két tevékenység közti belső szolgáltatást ill. termékátadást nem könyveljük a főkönyvön, hogy a költséghalmozódást elkerüljük az 5-ös számlaosztályban, ezért ezt belső bizonylatok formájában rögzítjük a tevékenység-értékelő alrendszerben. A belső bizonylatok forgalma az egyik tevékenységnél bevételként, a másiknál költségként van figyelembe véve.
A tevékenység-értékelő alrendszer a főkönyv adataiból dolgozik. A főkönyvre közvetlen könyveléssel és az analitikák (pénzügy, készlet, bér, eszköz, segédüzem) automatikus feladásával kerülnek be az adatok.
Az alrendszerek az 5-ös, a 8-as és a 9-es számlaosztályba való könyvelés esetén megkövetelik, hogy jelöljük meg azt a tevékenységet, amelyiknek a költségéről, ráfordításáról illetve árbevételéről van szó. Csak olyan tevékenységet fogadnak el, melyet előzőleg felvettünk a tevékenység-elemző alrendszerben.
Egyéb jellemzők:
A program a Mozaik rendszer központi modulja, amely a különböző alrendszerek feladásait fogadja, és ugyanakkor önállóan is működtethető, amennyiben nincs kapcsolódó gépesített analitika. A könyvelést folyamatosan lehet végezni, nem kell megvárni az előző időszak lezárását. Még az előző év végleges zárása előtt elkezdhető a tárgyévi forgalom könyvelése.
Amennyiben nincs külön pénztári és banki modul, a főkönyvön rögzítendő az összes pénzforgalom, beleértve a számlák kiegyenlítését is.
Jellemzők:
A program feladata, hogy a főkönyv adatai alapján elkészítse a cég eredmény-kimutatását, mérlegét és cash-flow kimutatását, azaz "egy gombnyomásra" értékelje a céget.
A helyes értékeléshez lennie kell egy komplett főkönyvi adatbázisnak, amely már tartalmazza az analitikus feladásokat, és a megadott időpontra le van zárva. A paramétereknél meg kell adnunk a társasági adókulcsot (%), és a cég statisztikai azonosító száma mellett néhány főkönyvi számlaszámot. Ha speciális a cégünk számlatükre, akkor be kell állítanunk az eredmény-kimutatás, a mérlegkészítés és a cash-flow vezérlését is.
Egy megadott időpontra vonatkozóan évközi beszámoló is készíthető, nem csak év végi.
Először
az eredmény-kimutatás készül el, amely összköltség eljáráson alapszik. Az egész évi könyvelésünk is meg kell, hogy feleljen ennek az elvnek. Tehát az 59-es átvezetési számlákra év közben nem könyvelhetünk, a 8-as számlaosztály elejét nem használhatjuk, csak 86-tól lefelé, kivéve a 814-es ELÁBÉ és a 815-ös továbbszámlázott szolgáltatások számlákat. Ha mégis van könyvelés a 8-as számlaosztály elején, az eredmény-kimutatás akkor is elkészül.
Másodszor
a cash-flow kimutatást csinálja meg a program, utoljára a mérleget.
Ha a mérleg az év utolsó napjával készül el, akkor lehetőségünk van arra is, hogy lekönyveltessük az átvezetéseket. Ez a következőképpen valósul meg: a program lekönyveli a társasági adót, az 5-ös számlák egyenlegeit átvezeti az 59-esre, majd a 8-asba, azután a 8-as és 9-es számlák egyenlegeit a 493-as számlával szemben kivezeti, és az eredményt pedig a 419- mérleg szerinti eredmény számlára lekönyveli. Ekkor készül még egy ezer forintra kerekített főkönyvi kivonat is a mérleg alátámasztására.
Az ezer forintra kerekített eredmény-kimutatás, mérleg és cash-flow -ban a negatív összegű követelések át vannak vezetve a kötelezettségekbe, és a negatív összegű kötelezettségek a követelésekbe adónemenként.
Készül még:
Az alrendszer az anyagok, az egy éven belül elhasználódó eszközök, állatok, félkész és késztermékek, göngyölegek, valamint áruk analitikus nyilvántartását végzi. Kereskedelmi cégek igényeihez igazítva, a készletmozgással egyidejűleg készíthető átadás-átvételi bizonylat, szállítólevél vagy számla.
Alkalmas egy vagy több raktár adatainak elkülönített kezelésére. Beállítható, hogy cégszinten illetve egy raktáron belül átmenetileg megengedhető-e a negatív készlet vagy sem.
Készletcsoportonként (főkönyvi számlánként) választható értékelési eljárások:
Főbb jellemzők:
A programmal a tárgyi eszközök mellett nyilvántarthatók az immateriális javak és a befektetett pénzügyi eszközök is. Lehetőség van az egyedi vagy csoportos nyilvántartásra.
Minden eszközhöz rendelhető egy szabadon kitölthető lap, melyen a tartozékok, megjegyzés, alaprajz, egyedi adatok, stb. tárolhatók. Az értékcsökkenés számítását a program automatikusan végzi a törzsadatoknál beállított módon és mértékkel, ameddig az eszköz nettó értéke a beállított maradványértékig csökken. A program kezeli a terven felüli értékcsökkenést és annak visszaírását, kezeli a piaci értéket és számítja az értékhelyesbítést is. A fejlesztési alapból történt beruházások adótörvény szerinti speciális értékcsökkenési leírását is követi.
A program a következő fontosabb funkciókat tartalmazza:
A programmal különböző folyamatos teljesítésű szerződéseket készíthetünk, illetve az elkészült szerződéseket tarthatjuk karban.
Jellemzők: